خانواده بهتر

دوره انجمن مدرسان خانواده بهتر

انتخابگری زن در ازدواج حضرت زهرا و امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیهما)

مشهور است که در ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) مرد انتخابگر بوده و زن قدرت انتخاب زیادی نداشته است. اما بر اساس روایت امام رضا از قول امیرالمؤمنین، اصل انتخاب از سوی پیامبر و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیهم) بوده است:

تصمیم به ازدواج گرفتم، ولى جرئت نمى‌کردم این‌ مطلب را به پیامبر عرض کنم تا اینکه روزى پیامبر به من فرمود: اى علی، آیا رغبتى به ازدواج دارى؟ عرض کردم: رسول خدا خود داناتر است- و گمان کردم ‌پیامبر می‌خواهد یکى از زنان قریش را به عقد من درآورد- پیامبر فرمود: اى على، مژده! چرا که خدا مسئله ازدواج تو را خود به عهده گرفت... خدا در بهشت به فرشته‌ای به نام راحیل امر فرمود که خطبه بخواند، او نیز خطبه‌اى خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبه‌اى نیاورده بودند... پس مژده بده اى على که من نیز همچون خداى رحمان، دخترم فاطمه را به ازدواج تو درآوردم و آنچه را که خداوند براى او پسندید، من نیز پسندیدم.[1]

امیرالمؤمنین نیز عرضه داشت: «رَبِّ أَوْزِعْنِی‌أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ اَلَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَ»[2]

 



[1] الأمالی( للصدوق)، النص، ص: 559

[2] پروردگارا! مرا بر آن دار که شکر نعمتى که‌ به من دادى، به جاى آرم،

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی