خانواده بهتر

دوره انجمن مدرسان خانواده بهتر

 ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)

در ایام سال‌روز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بد نیست به این سؤال پاسخ دهیم که چه کسی انتخابگر بود؟ چون داستان مشهور این است که حضرت زهرا خواستگارانی داشتند ولی آن‌ها را دوست نداشتند و بعد امیرالمؤمنین آمدند و با سکوت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) ازدواج صورت گرفت.

در پاسخ می‌پرسیم آیا حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) نمی‌دانست که همسرش چه کسی است؟ چرا، در روایت داستان ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) تصریح می‌کند که ایشان به ولایت همسر خود امیرالمؤمنین شهادت داده است: پس فاطمه به گفتن شهادتین به سخن آمد و گفت: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِی رَسُولُ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَنْبِیَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِی سَیِّدُ الْأَوْصِیَاء»[1]

یعنی همسری امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از همان ابتدا مشخص بوده است!



[1] -الأمالی( للصدوق)، النص، ص: 594

نظرات  (۶)

سلام
اخیرا متنی در فضای مجازی دیدم مبنی بر اینکه همایشی برگزار شده با موضوع علل مجرد ماندن دختران و زنان و توضیحی که تو کانال های مختلف درباره ش نوشته بود این بود که:
اولین همایش احیای فرهنگ چند همسری در تهران برگزار شد

▫️یکی از سخنرانان جلسه می‌گوید خودش سه همسر و سخنران دیگر دو همسر دارند و پیش از توصیه به دیگران، خودشان عمل کرده اند. نامه‌های حوزوی

متاسفانه پوستر اون عکس ناقص بود و نتونستم شماره تلفن رو ببینم که تماس بگیرم
خواستم ببینم این همایش درسته و درباره احیای فرهنگ چند همسری بوده یا نه؟
پاسخ:
سلام علیکم
بله همایش با عنوان «علل مجرد ماندن دختران و زنان» بوده که برخی به سلیقه خود اسم چند همسری رو روش گذاشتند. به هر حال ما معتقدیم یکی از راه حل‌های نجات از این مساله تعدد زوجاته. هر چند به مذاق برخی خوش نیاید.
سلام

آیا در همایش سخنران ادعا کرده است که من خود سه زن دارم و یکی دیگر گفته من قبل از توصیه به چندهمسری عمل کرده ام

در فضای مجازی اینگونه مطرح شده
پاسخ:
سلام. بله
  • آخوند زمان شناس و ولایتمدار
  • جالب است دوستان در تایید و تجویز انتخاب چندهمسری استناد می فرمایید به سیره برخی:
    علمای قدیم
    قدیم!!
    چرا رهبری و امام راحل و بزرگان حوزه و عموم مراجع امروزی فهم دوستان را در نظر و عمل اجرا نمی کنند.
    ازدواج مجدد بخش اعظمش تابع اقتضائات زمانی و فرهنگی است
    این روزها با انتشار بنر همایش معروف به چندهمسری نفرتی عمیق از روحانیت و چفیه و اسلام در ذهن مخاطب نقش بسته است.
    شما نمی توانید بدون توجه به هزینه های هر ادعایی مباحثی را تجویز فرمایید.
    ما هم می دانیم ملاک اسلام صرفا رضایت اکثریت نیست ولی میدانیم مسلمان فهیم با اولویت سنجی و توجه به اقتضائات زمانی و مصلحت سنجی های عالمانه نسخه تجویز میکند تا چهره ای منفی از روحانیت و اسلام و چفیه و دین برای مخاطب ترسیم نکند.
    پاسخ:
    اول این که سیره خیلی از علمای امروز هم نشان می‌دهد که چند همسر دارند.

    دوم این که در مورد امام و رهبری شاید ما اگر قضاوت نکنیم بهتر باشد. اما خوب است که حرف امام رو خدمتتون عرض کنیم: «یکى از مشایخ عظام ما، دام ظلّه، مى‏فرمود که در تعدد زوجات، که انسان گمان مى‏کند ورود در دنیا و توجه به آن است، وقتى که انسان به آن مبتلا شد، مى‏یابد که این یکى از شاهکارهاى بزرگى است که انسان را در عین ورود در دنیا از دنیا خارج مى‏کند و از آن منصرف مى‏نماید.»
    امام خمینی، شرح چهل حدیث، صفحه 589 

    سوم این که جالب است حاضریم دین مان زمین بماند ولی آبرویمان نرود. شرمنده! ولی ما آمده ایم دین را نگه داریم نه این که دین را سپر بلای خود کنیم
    این گونه موارد مردم رو از اصل اسلام زده می‌کنه. نه ازدواج دایم نه ازدواج موقت برای مردان با شرایط و زندگی عادی و جامعه فعلی نیست. هر حکمی برای اجرا شدن باید جایگاه داشته باشه. به صرف مجوز داشتن عملی و قابل اجرا برای عموم نیست. و نباید این گونه عمومی بهش پرداخته بشه.
    این همایش ها سراسر بی تدبیری و بی بصیرتی است.
    اگر امام حسن علیه‌السلام با وجود شرایط اون موقع قیام نکردند از روی تدبیر و بصیرت بود چون می‌دانستند نه تنها با قیام در اون زمان، اسلام به جایی نمی رسید بلکه دیگه اسمی هم ازش به جا نمی موند. این بود که به ظاهر مصالحه کردند با معاویه ملعون.
    زمان امام حسین علیه‌السلام «شرایط جامعه» فراهم بود. ایشان قیام کردند. هدف حفظ اسلام بود.
    حالا حجه الاسلام های ما متاسفانه بدون در نظرگرفتن شرایط شروع کردند به تبلیغ در پرچالش ترین موضوع دین
    وقتی زمام امور به دست کسانی بیوفته که دلسوز ولی بی خرد هستند، میشه مثل ابوموسی اشعری. ساده لوح هستند. به خیال خودشون دارن زنان رو با حبل اسلام از شر بی شوهری نجات میدن! اما هیهات...
    پاسخ:
    چرا فکر می‌کنید شما زمانه شناس هستید و بقیه نیستند؟ اگر به امثال شما بود، هیچ وقت نباید امام خمینی هم انقلاب می‌کرد! چون جامعه نمی‌پذیرد! 

    عجیب است که شما به جای دفاع از بدیهیات دینی مسائل عرفی را مقدم می‌کنید. بهتر نیست جامعه را درست کنید به جای این که در موضع ضعف قرار بگیرید تا دشمن خانواده شما را نابود کند؟
  • روحانی بسیجی
  • خدا هدایت مان کند..
    گاهی فکر می کنیم پرچمدار هدایت و خط شکن شده ایم و با افتخار بر طبل چندهمسری می کوبیم ولی نمیدانیم در این چند روز چه جفایی به اسلام و روحانیت و چفیه و.. کردیم.

    لطفا در تبلیغ همایش تان چفیه را از گردن سخنران حذف فرمایید
    پاسخ:
    ان‌شاءالله خدا همه را هدایت کند. کاش دین برای مان مهم تر باشد از آبرویمان
    شما دین تان را دستمایه ای برای ظلم و ستم به زنان وکودکان و رسیدن به هوا و هوس تان کرده اید چشم‌ و گوشتان را بر روی بسیاری از ادله بسته آید و سخنان بزرگانی چون شهید باهنر در کتاب شناخت اسلام در فصل خانواده و شهید مطهری در کتاب حقوق زن را که بارها گفته اند اصل بر تک همسری است بسته اید حتی به گفته های رهبر که فرموده‌اند اولویت ما چند همسری نیست توجهی نمی کنید
    لعنت الله قوم الظالمین
    پاسخ:
    لطفا کمی مستدل تر صحبت کنید. کتاب شهید مطهری را یک بار دقیق تر بخوانید و دفاع جانانه ایشان از چند همسری را بررسی کنید.

    کجا گفته‌اند اصل بر تک همسری است؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی