خانواده بهتر

دوره انجمن مدرسان خانواده بهتر

تناقضِ ازدواج دائمِ مشروط!

تفاوت اصلی بین ازدواج موقت و دائم این است که در ازدواج موقت زن آزادتر است و ولایت مرد بر او کم‌تر است. برای همین نه بر مرد واجب است که به زن ارث و نفقه بدهد، و نه بر زن واجب است که برای بیرون رفتن از خانه یا داشتن کار از مرد اجازه بگیرد. البته فرق‌های جزئی دیگری هم هست که شاید همه‌شان به این تفاوت عمده برمی‌گردد.

پس ازدواج موقت که قبلاً گفتیم می‌تواند «ازدواج مشروط» نام بگیرد، به دست زن است و اوست که می‌تواند حد و حدودش را با شرط‌هایی که می‌گذارد تعیین کند، هر چه که بخواهد. اما در ازدواج دائم،‌ او دارد خودش را در ولایت مرد قرار می‌دهد و او را ولی خود می‌داند. آیا شرط گذاشتن در این شرایط معنی دارد؟

آن‌ها که حدود 40 شرط را در عقدنامه دائم قرار داده‌اند، بد نیست که به فرجام کارشان فکر کنند. باید بدانند که با این کار، به زن لطف نکرده‌اند، بلکه نه تنها اجازه ازدواج موقت نمی‌دهند، بلکه مزایای ازدواج دائم واقعی را هم از او گرفته‌اند. حالا با خانواده‌های به ظاهر دائمی مواجهیم که نه مرد  ولایت لازم را دارد و نه زن جایگاه واقعی خود را.

نظرات  (۲)

اگر ازدواج موقت با داشتن یک همسر دایمی و هم کفو،( با برآورده شدن همه نیازهای دوطرف و زندگی سالم همراه با عشق و فرزندان خوب ) باز هم جایگاهی داشت، حضرت علی علیه السلام (که زندگی ایشان با حضرت صدیقه سلام الله علیها، نمونه بهترین زندگی ها ست، ) نیز اقدام به ازدواج موقت می‌فرمودند.
اما ایشان هرگز تا زمان حیاط نورانی همسر عزیز شان،به این امر دست نزدند.
این کدام جایگاه رو نشون میده. جایگاه عشق و علاقه. جایگاه احترام. جایگاه معصوم؟ یا نه. اینها هرکار کرده آمد باید برای ما الگو باشد؟
پاسخ:
چرا تعداد زوجات حضرت امیر بعد از حضرت زهرا را مثال نمی‌زنید؟ چرا امیرالمومنین در کنار حضرت ام البنین چندین همسر دیگه هم داشتند؟
ام البنین خودشان در ابتدا خود را در شان امام نمی دیدن و تنها با هدف پرستاری بچه های حضرت زهرا زن امام شدند و رسم چند زنی در بین اعراب جا افتاده بود نه مردان ایرانی در حد حضرت علی هستند و نه زنان ایران زن عرب 1400 سال پیش الان کشورهای عربی در حفظ حقوق زن در حال پیش روی از ایران هستند شما در خواب و خیال بمانید
پاسخ:
این جور نقدها از روی بی‌خبری است. کی گفته زنان و مردان ما این قدر بد هستند؟ شاید شما زن و خانواده غربی رو دوست دارید و برای همین به کشورهای عقب‌افتاده عربی که ادای غربی‌ها رو در میارند، افتخار می‌کنید. در ضمن ما نگفتیم زن باید خود را در شان امام ببیند، بلکه باید مرد را به عنوان ولی بپذیرد و خودش بهترین یاور برای او باشد. قطعا حضرت ام البنین این دو ویژگی را داشتند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی